Na železniční trati Klatovy – Kařez bude jezdit 11 nových vlaků Českých drah

Ilustrační foto: ČD

České dráhy (ČD) se staly vítězem veřejné soutěže na provozovatele elektrifikované železniční trati z Klatov přes Plzeň do Kařezu. Zcela nové osobní a spěšné vlaky tam budou jezdit v letech 2022 – 2036 ve směru na Prahu budou v letech 2022 až 2036. Vítěze veřejné soutěže schválila rada Plzeňského kraje. ČD nabídly nejnižší cenu, i když nakonec v soutěži zůstaly jako jediný zájemce. Druhý zájemce ze soutěže vypadl, protože nesplnil podmínku složení jistiny, informoval náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

Českým drahám bude kraj platit 242 korun za jeden kilometr, který vlaky ujedou. Výchozí jednotková cena pro první rok bude ale jen 219 korun. Základní objem kilometrů na rok je 985 tisíc korun. „Mělo by se začít jezdit od ledna 2022, protože dva roky trvá výroba vlaku,“ uvedl Čížek. Jedenáct nových souprav se podařilo kraji zajistit i přes to, že stát koncem loňského roku rozhodl, že nedá dotaci na nová kolejová vozidla, i když původně avizoval, že na ně půjde 50 procent z půjčky evropské banky a navíc kraje už nemají možnost žádat o žádné dotace EU.

„Veškerý výnos z jízdného získá Plzeňský kraj, což cenu za kilometr ještě zlevní. Z ceny 219 korun se bude ještě odečítat výnos z jízdného. Může to dělat nejméně 40 korun na kilometr,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD). Ten předpokládá, že trať, na které budou jezdit nové vlaky, přitáhne výrazně více lidí. „Požadovali jsme hlavně více než šedesátiprocentní nízkopodlažnost, klimatizaci a informační systém. Půjde o současný nejlepší možný standard nových vlaků, které budou mít životnost 30 let,“ uvedl hejtman.

Kraj připravuje vyhlášení dalších dvou tendrů na provoz regionálních tratí, tam bude jezdit kombinace nových a starších, ale modernizovaných vlaků. Výběrové řízení by mělo být hotové do roku 2022.