Mezinárodní festival DIVADLO nabídne v Plzni aktuální výběr z evropské i domácí scény. Začíná předprodej

Nachlass

Výjimečné divadelní zážitky v podání evropských i domácích souborů nabídne v Plzni od 12. do 20. září již 26. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo. Celkově uvede sedm předních souborů z Lotyšska, Maďarska, Polska, Slovenska, Slovinska a Švýcarska a osmnáct inscenací, které představují výběr toho nejzajímavějšího z divadelních scén z celé České republiky za uplynulou sezónu. Navíc na návštěvníky čeká řada doprovodných programů, představení pod širým nebem, výstavy či workshopy. Předprodej vstupenek začne 15. srpna, více informací a kompletní program najdete na www.festivaldivadlo.cz.

“Silná je v letošním ročníku tendence k divadlu aktivního diváka, divadlu, které vyžaduje pohyb či zapojení do hry,” říká člen dramaturgické rady Michal Zahálka. První z takových inscenací je mimořádný projekt Nachlass proslulého tvůrčího týmu Rimini Protokoll a slavného divadla Vidy ve švýcarském Lausanne, v němž se návštěvníci ocitají na návštěvě v pokojíčcích osmi skutečných lidí, kteří se z různých důvodů připravovali na svou smrt. A dnes mají diváci možnost pomyslně se s nimi setkat v jejich nepřítomnosti. “Výsledkem je pozoruhodné, hluboce lidské setkání s někým, s kým už se ve skutečnosti setkat nemůžeme. Přestože diváci neuvidí jediného herce, jde o nesmírně divadelní zážitek,” líčí Michal Zahálka.

Ilias

Strhujícím zážitkem se stane pro návštěvníky Homérova Ilias, jak ji zpracoval ve Slovinském národním divadle v Lublani slavný režisér Jernej Lorenci. Inscenace je založená na originálním propojení hudby, mluveného slova, rytmu a pohybu. “Dvanáct herců stále přítomných na scéně nás provede historií trojské války, která se v druhé části inscenace stává symbolem absurdity válečného úsilí všech dob,” přibližuje členka dramaturgické rady Kamila Černá. Inscenace byla oceněna mj. na festivalu Bitef a získala Grand Prix festivalu Kontakt v Toruni.

Jeden z nejpůsobivějších momentů, který lze v současném divadle spatřit, nabídne inscenace Imitace života známého a často provokujícího maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa v produkci svého domovského budapešťského divadla Proton. Inscenace vypráví příběh exekutora, který přichází vystěhovat chudou ženu z jejího bytu, ale setká se s několika nečekanými událostmi. “Zpracování balancuje mezi filmem a divadlem, mezi sociálním hyperrealismem a mystikou,” říká členka dramaturgické rady Dora Viceníková. Filmař a divadelník Kornél Mundruczó se na plzeňský festival vrací již poněkolikáté.

“V českém programu nabízíme výběr z toho, co nás na domácích scénách v poslední sezoně zaujalo, a to nejen ve vodách činoherních, ale i s přesahy k loutkám, současné opeře či mezižánrovým projektům,” uvádí k domácímu programu dramaturg Jan Kerbr. Mezi velkými režisérskými jmény v českém programu najdou návštěvníci například Jana Nebeského, Jiřího Adámka, Jana Mikuláška, Jiřího Havelku, Viktorii Čermákovou či Michala Dočekala.

Maryša

V Plzni se představí z Prahy Národní divadlo (Maryša, režie: Jan Mikulášek), Meet Factory (Jasno lepo podstín zhyna, režie Viktorie Čermáková), Divadelní společnost Masopust (Deník zloděje, režie Jan Nebeský), divadlo VOSTO5 (Společenstvo vlastníků, režie Jiří Havelka), Divadlo Na zábradlí (Mýcení, režie Jan Mikulášek), z Brna Opera Národního divadla (Pravidla slušného chování v moderní společnosti, režie Jiří Adámek), Divadlo Husa na provázku (Dynastie, režie Michal Dočekal), z Ostravy Komorní scéna Aréna (Vyrozumění, režie Vojtěch Štěpánek), z Ústí nad Labem Činoherní studio (Homo Faber, režie David Šiktanc), z Hradce Králové Divadlo Drak (Bílý tesák, režie Jakub Vašíček) a z Liberce Naivní divadlo (Žluté – modrá – zelený, režie Filip Homola). Domácí Divadlo J. K. Tyla uvede dvě inscenace – Sweeney Todd, ďábelský lazebník z Fleet Street (režie Lumír Olšovský) a Linie krásy (režie Natálie Deáková) – Divadlo Alfa pak inscenaci Tři siláci na silnici (režie Tomáš Dvořák).

Tradiční epilog nabídne Divadlo v Dlouhé (Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a 3, režie Miroslav Hanuš), Divadlo Ungelt (Skleněný strop, režie Vít Vencl) a Dejvické divadlo (Vražda krále Gonzaga, režie Jiří Havelka).