Linku číslo 1. začnou brázdit úplně nové klimatizované tramvaje

Slavnostní stříhání pásky při premiéře nových tramvají. Foto: Richard Beneš

Tři nové plně klimatizované a zcela nízkopodlažní tramvaje EV02 vyjedou v pátek 9. srpna poprvé oficiálně do plzeňských ulic. Plzeňský městský dopravní podnik (PMDP) tramvaje nasadil na linku číslo 1. Do konce letošního roku jich pak bude po Plzni jezdit celkem devět. Tramvaje slibují větší kapacitu, pojmou až 260 cestujících. Nabízí také mnohem tišší jízdu, u každých dveří pak lze platit prostřednictvím odbavovacího systému jízdné bankovní kartou a uvnitř jsou i bezpečnostní kamery. Po úspěšném začlenění plně klimatizovaných trolejbusů a autobusů do vozového parku PMDP se klimatizací dočkají i cestující v tramvajích.

Foto: Richard Beneš

Tramvaje EV02 už mají i své slangové označení „Evička“, postupně nahradí první generaci dvacet let starých částečně nízkopodlažních tramvají typu Astra. Oproti těm nabídnou více míst k sezení i stání, více prostoru pro kočárky a cestující na vozíku. Jeden vůz z výroby společnosti Krnovské opravny a strojírny vychází na 32,7 milionu korun a součástí dohody je také opce na dodání dalších až sedmi kusů tramvají do roku 2021.

Slavnostní představení nové tramvaje si nenechali ujít náměstek primátora Michal Vozobule, primátor Martin Baxa a poslankyně Ilona Mauritzová. Foto: Richard Beneš

„Plzeň preferuje pro cestování po městě veřejnou dopravu, a proto ji stále zlepšuje ve snaze dosáhnout toho, aby byla pro pasažéry přitažlivější a pohodlnější. Nasazení plně klimatizovaných a zcela nízkopodlažních tramvají je dalším krokem vedoucím k tomu, aby obyvatelé Plzně využívali ve větší míře než dosud nejen tramvaje, ale i autobusy a trolejbusy, které na tramvajové spoje navazují,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa (ODS). „Poměrně často jezdím domů tramvají a jsem proto rád, že tyto nové vozy budou jezdit právě na lince číslo 1., kterou při těchto cestách využívám,“ pochvaloval si primátor.

U každých dveří je odbavovací systém, který umožní platit jízdné pomocí bankovní karty. Foto: Richard Beneš

„Tramvajové linky tvoří páteř dopravní infrastruktury v Plzni a přepraví okolo 40 mil. cestujících ročně“, říká Roman Zarzycký (ANO), první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP, a dodává: „Od nových tramvají očekávám, že splní narůstající požadavky cestujících na kvalitu našich služeb.“

„Příjemnějšímu cestování určitě nepomůže nový typ podvozku zajišťující tišší provoz, pohodlnější sedačky nebo odbavovací terminál akceptující bankovní karty u každých dveří,“ říká Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP, a dodává: „Tramvaje mají také nainstalované kamery napojené na kamerový systém města Plzně, které poslouží ke zvýšení bezpečnosti cestujících i jako ochrana proti vandalismu. Vůz je vybaven také systémem mrtvého muže pro případy, že by se něco stalo řidiči. Nejpozději po třech vteřinách vůz sám zastaví,“ uvedl ředitel PMDP Ptáček.

Takto vypadá kabina řidiče. Foto: Richard Beneš

V zimních měsících se určitě osvědčí nový systém automatického zavírání dveří. Tepelný komfort cestujícím zajistí čidla, které má tramvaj umístěna ve dveřích. V případě, že čidla nezaznamenají po dobu pěti vteřin žádný pohyb, tak se dveře automaticky zavřou. Pokud je tedy tento systém aktivovaný, je zajištěno, že vůz nestojí v zastávce zbytečně s otevřenými dveřmi. Klimatizace uvnitř vozů bude plně automatizovaná, bude reagovat na vnější teplotu podle otevírání dveří. Teplota by měla být o pět stupňů nižší než bude venkovní teplota. Do ovládání klimatizace nebude zasahovat řidič.

Primátor Plzně Martin Baxa si vyzkoušel jízdu v nové tramvaji společně s poslankyní a členkou dozorčí rady PMDP Ilonou Mauritzovou. Foto: Richard Beneš

„Tramvajová doprava je pro obyvatele i návštěvníky Plzně mimořádně důležitá. Těší mě, že nyní budou mít k dispozici nové vozy, jejichž moderní vybavení přispěje ke zvýšení komfortu při cestování. Předpokládám, že v budoucnu nebudeme řešit jen výměnu zastaralých vozů za modernější, ale že nás čeká i diskuze o dalším rozvoji tramvajových tratí ve městě,“ doplnil náměstek pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule (TOP 09). Doplnil, že je třeba posilovat MHD v Plzni, protože jde o nejstabilnější druh dopravy, což je vidět zejména v současné době, kdy je ve městě řada uzavírek. Bez zdržení jezdí jen tramvaje.

Také členka dozorčí rady PMDP Ilona Mauritzová (ODS) ocenila způsob, jakým město Plzeň podporuje a modernizuje veřejnou dopravu.

This slideshow requires JavaScript.