Líbivou pohádku dopravců a podnikatelů ministr odmítá

ilustrační foto

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) je skeptický k analýze Svazu průmyslu a dopravy a Hospodářské komory ČR ke zrušení mýtného tendru. Podle něho je z říše pohádek a jde na ruku firmě Kapsch. A také prý žene úředníky za mříže. Ministr to uvedl v reakci na požadavek dopravců a podnikatelů okamžitě zastavit mýtný tendr kvůli rozšíření mýtného o 900 kilometrů a vypsat ihned nový. Podrobně o tom informuje ministerský web.

„Z říše pohádek a snů je rádoby právní analýza vyprávějící příběh o kouzelném proutku, který jedním mávnutím zruší běžící mýtný tendr, druhým jej opět vypíše a třetím vykouzlí prince, který bude dál vybírat mýtné. Asi tak se dá shrnout dvacetistránkový text plný omylů, nereálných představ a bludů, který má za cíl líbivě popsat, jak jednoduché je více než dva roky práce zahodit a stihnout bez problémů a rizik za pár měsíců přesoutěžit ideálně staronového provozovatele mýtného systému,“ říká Dan Ťok.

Dokument předložený zástupci dopravců a podnikatelů je podle ministra napsaný velmi laickým způsobem. „Někdo musel hodně zavřít oči, aby mohl seriózně tvrdit, že na převzetí provozu stávajícího mýtného systému musí vybranému dodavateli postačovat 6 měsíců,“ uvedl ministr. Podle jeho úřadu drtivá část potenciálních dodavatelů požadovala lhůtu minimálně 12 měsíců, někteří i více.

„Předchozí vláda o rozšíření zpoplatnění o 900 km silnic prvních tříd rozhodla nezodpovědně a politicky,“ reaguje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. Rozhodnutí o rozšíření zpoplatnění o 900 km silnic I. třídy je podle něho nesmyslné. „Slyšíme jenom hlasitý křik, že rozšíření mýtného je špatně. Neexistuje žádná odborná analýza, která by prokázala, že zpoplatnění silnic I. třídy není ekonomické, nebo že způsobí závažné negativní sociálně ekonomické dopady. Jenom tento řev nemůže být důvodem ke zrušení tendru a svým způsobem žene úředníky, kteří by takto rozhodli, za mříže,“ říká k tomu ministr Dan Ťok.