Krajští silničáři loni v listopadu a v prosinci spotřebovali 1,5 milionu litrů solanky

Ilustrační foto

Přes 13 tisíc tun posypového materiálu a více jak jeden a půl milionu litrů solanky spotřebovali v listopadu a v prosinci silničáři v Plzeňském kraji, kteří ošetřují krajské silnice. Za stejnou dobu najela vozidla zimní údržby celkem 209 847 km. Vzhledem k aktuálnímu vývoji počasí lze předpokládat, že za leden a únor budou náklady na údržbu komunikací mnohem vyšší.

„Když srovnáme údaje z listopadu a prosince 2017, tak tehdy silničáři spotřebovali o tisíc tun více posypového materiálu, 1,8 milionu litrů solanky a najeli 268 454 kilometrů,“ informoval René Zeithaml z kanceláře hejtmana Plzeňského kraje.

Pluhování sněhové pokrývky a posyp komunikací chemickými či inertními materiály se na základě plánu zimní údržby provádí na 115 okruzích, přičemž chemický posyp čítá 79 okruhů, inertní posyp 34 okruhů a dva okruhy se pluhují.

Zimní údržbu provádí Správa a údržba Plzeňského kraje na základě zřizovací listiny na 4 616 km silnic II. a III. tříd Plzeňského kraje a na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) také na 416 kilometrech silnic I. tříd v rámci kraje.

„Výjimečnou situací, kdy bylo náročné zvládnout zimní údržbu, byl namrzající déšť 30. listopadu 2018, kdy při velmi nízkých teplotách povrchu silnic docházelo k okamžitému namrzání dešťových srážek. Za této situace je i chemický posyp málo účinný vzhledem k velkému úletu a odplavení posypové soli z povrchu silnice,“ uvedl Zeithaml.

Velké problémy při zimní údržbě způsobují také bezohlední a nezkušení řidiči, zvláště potom řidiči kamionové dopravy. Řidiči přeceňují své schopnosti, zkušenosti a v kritických úsecích ve většině případů zablokují buď jeden nebo dokonce oba pruhy silniční komunikace. Tím znemožní průjezd sypače a zamezí udržování úseku silnice. Následné vyproštění vozidla sebou přináší zbytečné komplikace a zdržení ostatních účastníků silničního provozu.