Kontroly e-shopů ukázaly porušení zákona téměř v 90 procentech

ilustrační foto

Nakupování přes internet se stalo přirozenou součástí spotřebitelského chování na českém trhu. Obliba on-line nákupů roste a v poslední době stále více i prodej zboží přes sociální sítě, aukční síně a zahraniční portály. Česká obchodní inspekce v roce 2016 uskutečnila 1 197 kontrol a porušení právních předpisů zjistila téměř v 90%, což je přibližně o 5% více než v roce 2015.

V roce 2016 prodávající e-shopů nejvíce používali nekalé obchodní praktiky, neinformovali o uplatnění reklamace a neuváděli informace, které jim od února 2016 ukládá zákon, kdy spotřebitel musí být seznámen o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. „Vysoký poměr zjištěných nedostatků vyplývá, především ze skutečnosti, že pozornost inspektorů ČOI byla zaměřena na problémové internetové obchody, na jejichž praktiky a chování upozorňovali spotřebitelé, kteří se v průběhu celého roku na ČOI obraceli. Lze tedy předpokládat, že se nejedná o celkový stav elektronického obchodování v České republice,“ řekl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Cílem kontrolní akce ČOI bylo sledování elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucího jednání ze strany provozovatelů internetových obchodů. Tím chce ČOI přispět ke zvýšení důvěry spotřebitelů v tuto formu obchodování.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v průběhu roku 2016 celkem 1 197 kontrol, zaměřených především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím a poskytovatelům služeb ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. Porušení zákona bylo zjištěno při 1 042 kontrolách, což představuje 87,1 % z celkového počtu kontrol, to je o 4,2% více než v roce 2015 (82,9% zjištění).

Některá zjištěná porušení
* v 1 030 případech se jednalo o používání nekalých obchodních praktik, které se mimo jiné týkaly klamavého jednání, neposkytnutí zákonem stanovených informací a zavádějících údajů
* ve 456 případech bylo zjištěno, že prodávající nedodržel povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit
* ve 306 případech bylo porušeno ustanovení, které ukládá prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů

* v 67 případech bylo kvalifikováno porušení, kdy prodávající neumožnili kontrolnímu orgánu provedení kontroly, případně neposkytli potřebnou součinnost nebo nebyla z jejich strany splněna uložená opatřen
* Ve 38 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků.

Uložené sankce
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo celkem 1 060 pokut v hodnotě 5 817 500 Kč.

V rámci kontrolní akce byl vydán zákaz prodeje na 551 kusů výrobků, které nesplňovaly požadavky zvláštních právních předpisů, v celkové částce 92 762 Kč.