Konstruktér škodováckých lokomotiv připomene jejich nejslavnější éru

Škodovácká lokomotiva ČS 200 dodávaná do tehdejšího SSSR v roce 1978 ve 20 kusech na rychlost 200 km/h.

Výstava nazvaná Lokomotivy z plzeňské Škodovky je aktuálně k vidění až do konce října v Ústřední knihovně pro dospělé v ulici B. Smetany v Plzni. Přiblíží historii výroby lokomotiv v Plzni. Návštěvníci se seznámí s  vývojem a provozem parních, motorových i elektrických lokomotiv, dozví se i o unikátním českém projektu vysokorychlostní železnice, který už 25 let odpočívá v šuplících ministerstva dopravy. Součástí výstavy jsou i přednášky pro veřejnost, 3. října bude o výrobě a prodeji plzeňských lokomotiv hovořit legendární škodovácký vývojář a manažer František Palík.

Takto měl vypadat vysokorychlostní vlak Škoda konstruovaný na rychlost 300 km/h

Před více než 25 lety se zrodily plány na českou obdobu expresu TGV, který by trasu mezi Prahou a Brnem překonal za těžko uvěřitelných 57 minut. Tedy dva a  půlkrát rychleji než nabízí jízdní řád dnes. Jedná se o vysokorychlostní trati (VRT), která zatím existuje jen na papíře. Železniční inženýři již v 80. letech minulého století počítali s tím, že vlaky pojedou rychlostí až 270 kilometrů v hodině a „vrtka“, jak se vysokorychlostní trati přezdívá, bude mít návaznost do zahraničí.

Do Bavorska se mělo superexpresem jezdit přes Rozvadov, k Sasům byl vyprojektován tunel u Petrovic, který měl nahradit úzký koridor podél Labe. Rakouská odbočka VRT měla vést u Břeclavi, k polským sousedům se počítalo s  novými kolejemi u Bohumína.

Mapa Vysokorychlostních tratí v ČR už z roku 1994

To vše a mnoho dalších zajímavostí o vysokorychlostních lokomotivách se veřejnost dozví i na přednášce, která je součástí výstavy. Uskuteční se 3. října v 16.30 hodin v Polanově síni Knihovny města Plzně. Přednášet bude škodovácký konstruktér František Palík, který v roce 1991 vyprojektoval model lokomotivy Škoda 100 E, která by táhla expresní soupravu rychlostí až 300 km/h. „Šinkanzen“ z Plzně ale bohužel zůstal jen na výkresu.

Přednáškou i výstavou chce knihovna vzdát hold nejen vynikajícím škodováckým lokomotivám, ale také připomenout letošní výročí jak Škodovky samotné (1859, 1869, 1899), tak jejího majitele Emila Škody (1939 – 1900).

This slideshow requires JavaScript.