Historický vůz Křižík projel jako první novou tramvajovou trať na Borská pole

Slavnostní zahajovací jízda po nové tramvajové trati na Borská pole. Foto: Richard Beneš

Spanilou jízdou trojice vozů v čele s historickou tramvají Křižík se v neděli slavnostně zahájil provoz na nově vybudované tramvajové trati k Západočeské univerzitě na Borských polích. Cestující se na trati poprvé svezou v pondělí 16. prosince ráno. Trať vede od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku po ulici U Letiště. Součástí je přemostění silnice I/27 a nový terminál městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy Plzeňska v Dobřanské ulici. Akce za 616 milionů korun získala podporu z Evropské unie ve výši 355 milionů korun.

Příjezd trojice tramvají na zastávku Technická sledovala řada Plzeňanů. Foto: Richard Beneš

Na trasu nové tramvajové trati vyjela jako obvykle slavná tramvaj číslo 18 známá pod názvem Křižík. Tento vůz slavnostně zahajoval tramvajový provoz v Plzni už v roce 1899. A tuto poctu má vždy, když se otevírá nová trasa. Naposledy to bylo v roce 1990. Novou trať projela také speciální vánoční tramvaj.

„Prodloužili jsme pro naše město zcela klíčovou tramvajovou trať. Nyní vede k areálu Západočeské univerzity a městskému industriálnímu parku Borská pole. Díky tomu odbouráme dopravní bariéry pro tyto oblasti a zajistíme dostatečné kapacitní napojení území, jež v uplynulých letech dosáhlo největší koncentrace ekonomických i vzdělávacích aktivit v rámci Plzně. Dosud obsluhovaly Borská pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Nyní už nebudou muset lidé při cestách z centra přestupovat,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa (ODS).

Primátor Martin Baxa celou cestu poctivě natáčel z tramvaje Křižík. Foto: Richard Beneš

„Na trase linky č. 4 přibydou čtyři nové tramvajové zastávky v obou směrech – „Borský park“ před křižovatkou Klatovská – Kaplířova – U Borského parku, „Bory“ v nové točce v ulici Dobřanská, „Technická“ u Západočeské univerzity na Borech a „Univerzita“  poblíž ulice U Letiště. Do točky Bory budou zajíždět všechny tramvajové spoje, pouze některé budou pokračovat až na konečnou Univerzita. Změny se dotknou i autobusových linek, které obsluhovaly konečnou Bory v ulici U Borského Parku. Nově se přesouvají do nového přestupního terminálu „Bory“ v ulici Dobřanská,“ informoval Jiří Ptáček, generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).

Slavnostní stříhání pásky. Foto: Richard Beneš

„Tramvajovou trakci považujeme za strategický mód dopravy v rámci dopravy v Plzni. Jsem rád, že vybudováním této části tramvajové tratě po dlouhé době rozšiřujeme kapacitní a ekologickou dopravu, která přispívá ke zlepšení životního prostředí v intravilánu. Pamětníkům mohu připomenout, že poslední rozšíření tramvajové tratě proběhlo v květnu 1990, tedy před více jak 29 lety,“ upřesnil Roman Zarzycký (ANO), 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.

Foto: Richard Beneš

„Tramvajové propojení Západočeské univerzity s centrem Plzně je pro nás velice významná událost a jsem rád, že jsme k ní mohli také přispět. Naši studenti a zaměstnanci se rychleji dostanou do školy a budou moci využívat praktického spojení fakult v centru s těmi na Borských polích. Navíc budou Plzeňanům mnohem dostupnější akce, které pořádáme pro veřejnost. Zkrátka se můžeme těšit na to, že univerzita bude lidem v Plzni mnohem blíže,“ řekl rektor ZČU Miroslav Holeček.

Na novou trať vyrazila i vánoční tramvaj. Foto: Richard Beneš

„Staveniště bylo předáno v září 2018, s výstavbou jsme začali v říjnu. Trať měří 1,3 kilometru a v ulici U Letiště je její součástí také točka tramvají. V rámci stavby jsme se museli vypořádat i s novým mostem přes silnici I/27, tedy přes dálniční přivaděč. Most váží 350 tun, jeho délka je 38 metrů, výška necelých osm metrů,“ přiblížil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS), do jehož gesce spadá magistrátní odbor investic, který měl celou stavbu na starosti.

Nechybělo ani krájení speciálního dortu. Foto: Richard Beneš

„Součástí stavby tramvajové trati je vybudování přestupního uzlu Kaplířova – Dobřanská, ten bude sloužit pro městskou hromadnou dopravu Plzně a veřejnou linkovou dopravu Plzeňska. Pro město Plzeň je tento přestupní uzel klíčový, umožní cestujícím přestup z příměstských autobusových linek z Přešticka a Nýřanska na linky městské hromadné dopravy v Plzni. Náklady na stavbu si vyžádají 63 milionů korun. Z důvodu zvýšení přehlednosti křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku na ní vybudujeme světelnou signalizaci. Křižovatka Kaplířova – Dobřanská byla přestavěna na okružní křižovatku,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule (TOP 09).

Proslov měl i náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule. Foto: Richard Beneš

V objektu bývalých kasáren u budovy úřadu práce vzniklo parkoviště pro73 vozů. Druhá parkovací plocha se vybudovala u obytného domu na kraji Kaplířovy s kapacitou deseti míst. Současně se zprovozněním tramvajové trati na Borská se od neděle 15. prosince zprůjezdnila Kaplířova ulice pro individuální automobilovou dopravu. Plzeň projekt a stavbu připravovala několik volebních období, do získání pozemků pro stavbu tramvajové trati dala kolem 170 milionů korun.