Ejpovickým tunelem už sviští vlaky, cesta z Plzně do Prahy se zkrátila na 74 minut

Ejpovický tunel. Foto: Martin Pecuch

V plném provozu je už nejdelší železniční tunel v České republice, který se nachází na trati Praha — Plzeň mezi železniční stanicí Ejpovice a železniční zastávkou Plzeň — Doubravka. Dlouhý je 4150 metrů a má dva tubusy. Celkové investiční náklady modernizace trati Rokycany — Plzeň, která zahrnuje i stavbu tunelu Ejpovice, činily 6,8 miliardy korun, EU přispěla na projekt částkou 3,52 miliardy korun. Cesta z centra Prahy do středu Plzně vlakem se díky tunelu zkrátila na 74 minut a je rychlejší než jízda autem.

„Tato mnohamiliardová investice znamená opravdu veliký krok ve vztahu k napojení našeho města Plzně na Prahu, na opačnou stranu do Německa a ve vztahu ke zlepšení průjezdnosti železničního koridoru, který je součástí evropských železničních cest,“ uvedl u příležitosti slavnostního otevření tunelu primátor Plzně Martin Baxa (ODS).

Celý projekt modernizace trasy Plzeň – Rokycany znamená podle primátora naprosto zásadní zlepšení kvality železniční dopravy na území města Plzně, Plzeňského kraje a především zlepšení spojení do Prahy. „Není to jen otevření ejpovického tunelu, ale také modernizace železničního nádraží v Plzni, zkrácení cesty do Prahy o devět minut, zlepšení komfortu pro cestující, to vše posiluje železniční dopravu v konkurenceschopnosti vůči ostatním druhům dopravy,“ doplnil primátor.

U slavnostního otevření Ejpovického tunel nechyběl ani primátor Plzně Martin Baxa. Foto: Martin Pecuch

Smyslem stavby tunelu bylo zkrátit železniční trať z Prahy do Plzně o 6,1 kilometru a tím urychlit dobu přepravy až o devět minut, neboť železniční trať již nebude opisovat severní oblouk k Chrástu a údolím Berounky. Stavba tunelu, jež začala v roce 2013, je součástí modernizace západní části III. vnitrostátního tranzitního železničního koridoru.

Tento tunel, který má povolenou rychlost 160 kilometrů a možnost jejího zvýšení až na 200 kilometrů, bude součástí příští vysokorychlostní plánované trati. „Na tomto koridoru budeme v nejbližší době zvyšovat rychlost mezi Berounem a Královým Dvorem. Co nás čeká, který tunel bude určitě velmi důležitý, bude propojení Prahy s Berounem, tam doufám, že tunel rychle naprojektujeme. Věřím, že tento tunel je začátkem zrychlené železniční dopravy směrem na důležitého obchodního partnera, kterým je Bavorsko a doufám, že na tomto koridoru budeme zahajovat další důležité stavby,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).