Nejdelším tunelem v Česku už projel první vlak s cestujícími

Do těchto prostor u tunelu by neměla proniknout bez povšimnutí žádná živá bytost větší než liška

Vlaky Českých drah od pátku jezdí na trati Rokycany – Plzeň nejdelším tunelem v Česku, který měří rekordních 4150 metrů. Prvním vlakem, který projel sníženou rychlostí jižním tubusem Ejpovického tunelu, byl už ve čtvrtek v podvečer nákladní vlak. Cestující se tunelem poprvé projeli ve zvláštním spoji v pátek krátce po desáté hodině dopoledne.

„Vybudování tunelu má společně se zvýšením rychlosti zásadní vliv na kratší cestování mezi Prahou a Plzní. V průměru se jízdní doba sníží o devět minut. V tunelu se bude jezdit rychlostí 160 km/h, která je v dnešní době nejvyšší možná na české železnici. V budoucnu v něm vlaky budou jezdit až 200 km/h,“ uvedl při první jízdě vlaku s cestujícími generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Současně se zvýší bezpečnost železničního provozu, komfort pro cestující a zajistí se i požadovaná propustnost trati.

Tunel je osvětlen v celé své délce

„Cestovní čas vlakem mezi centry Prahy a Plzně bude od prosince rychlejší než jízda autobusem po dálnici D5 v kombinaci s městskou hromadnou dopravou v Praze z autobusového nádraží na Zličíně do centra hlavního města. Železnice zde bude nově přibližně o čtvrt hodiny rychlejší. Navíc zajistí cestu do centra Prahy bez nutnosti přestupu na městskou dopravu a nákupu jízdenek na metro,“ zdůraznil náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán.

V případě dalších míst může být časová úspora oproti autobusu ještě podstatně větší. Například cesta z centra Prahy do Chebu bude v novém jízdním řádu přibližně o půl hodiny rychlejší ve srovnání s autobusem. V novém jízdním řádu bude trvat cesta expresu z Prahy hl.n. do Mariánských Lázní 2 hod. 19 minut, do Chebu 2 hod. 41 minut a do Domažlic 2 hod. 14 minut. Přímý rychlík urazí cestu z Prahy do Klatov za 2 hod. 26 minut. Z pražského Smíchova, kde je možný přestup na linku metra B a řadu městských autobusů a tramvaje, bude cesta ještě o 8 minut kratší, například mezi Smíchovem a Plzní bude trvat cesta expresu jen 1 hod. 6 minut.

Světlo na konci tunelu

Od pátku už jižním tubusem jezdí expresy, rychlíky i spěšné vlaky ve směru z Plzně do Prahy. V severním tubusu se zahájí postupně provoz 7. prosince, od neděle 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, budou jezdit všechny vlaky oběma tubusy. Cestující tak naplno ocení nejzásadnější přínos stavby, tedy zkrácení jízdní doby mezi Plzní a Prahou.

Celkové investiční náklady stavby modernizovaného úseku Rokycany – Plzeň dosahují 6,7 miliardy korun. Projekt je spolufinancovaný EU částkou 3,5 miliardy korun. Ražba jižního tubusu tunelu o délce 4150 metrů začala u Kyšic v únoru 2015 a skončila před Plzní v červnu 2016. Na severním tubusu začal pracovat razicí štít v září 2016 a skončil loni v říjnu. Ražbu tunelů prováděl tunelový razicí stroj s průměrem řezné hlavy téměř 10 metrů. Délka stroje byla přes 110 metrů a vážil 1800 tun.