Co dělat při jízdě v protisměru na dálnici? Hlavně se neotáčejte!

Čtvrteční jízda v protisměru na dálnici D5 má jednu oběť, druhý motorista bojuje o život v nemocnici. Foto: Policie ČR

Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D10 a zejména pak tragická nehoda na D5 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám, které způsobila auta jedoucí v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte!

Společným jmenovatelem obou nehod ze čtvrtku a pátku byla jízda vozidla v protisměru, ať již z důvodu nepozornosti, únavy nebo špatného zdravotního stavu řidiče. BESIP proto sestavil několik základních pokynů, kterými by se měl řidič v provozu řídit.

„Nejdůležitější je, aby se řidič nesnažil na dálnici auto otočit. Nejen, že se to nesmí, ale je to především mimořádně riziková akce, která vzhledem k rychlosti projíždějících vozidel může mít fatální následky,“ uvedl šéf BESIPu Tomáš Neřold.

Motorista, který se s autem ocitne v protisměru, musí zastavit na krajnici, ideálně na levé vedle nejpomalejšího jízdního pruhu. „Pokud to však možné není, pak neriskujte a zastavte co nejblíže středovému pásu dálnice. Zapněte varovné blinkry, ať je vaše auto více vidět. Utečte z vozidla v reflexní vestě za svodidla. Bohužel i správně odstavené vozidlo představuje vysoké riziko srážky. Volejte neprodleně linku 158 a informujte policii o své poloze, vyčkejte do jejího příjezdu,“ radí Tomáš Neřold.

Jiná pravidla platí pro případ, kdy řidič vidí v protisměru jedoucí vozidlo. V tomto případě je postup jednoduchý. Motorista by se měl okamžitě spojit s Policií ČR prostřednictvím linky 158 a informovat o poloze auta v protisměru.

Již dnes funguje na dálnicích systém detekce vozidel v protisměru, čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí opačným směrem, okamžitě spustí poplach v centrále Národního dopravního informačního centra ŘSD a jeho následkem je řidičům zobrazována varovná zpráva na elektronických infotabulích v daném úseku.

„Když řidič zaregistruje zprávu o vozidle v protisměru, měl by zvýšit pozornost, zpomalit a zařadit se do pravého jízdního pruhu,“ dodává Tomáš Neřold s tím, že BESIP Ministerstva dopravy ve spolupráci s dopravní policií, Ministerstvem vnitra a Ředitelstvím silnic a dálnic nyní řeší umístění značky STOP PROTISMĚR ve vytipovaných rizikových místech na dálnicích. První značky by se mohly objevit během jara.