Cestující z Plzeňska čeká revoluce v autobusové dopravě díky novému terminálu

Ilustrační foto

Autobusy zajišťující dopravu na území měst a vesnic v Plzeňském kraji by měly v příštím roce ujet asi 15,8 milionu kilometrů. To je o jedno procento více než v tomto roce. Kraj by měl na zajištění krajské dopravy poskytnout celkem 486 milionů korun.

V krajském městě se s nástupem nového jízdního řádu 9. prosince otevře zbrusu nové autobusové nádraží v Šumavské ulici. Moderní terminál bude zatím sloužit linkám z jižního a východního Plzeňska. Cestující budou moci vystoupit nedaleko centra s přestupem takřka na všechny trolejbusové a dvě tramvajové linky. Se zprovozněním Terminálu jsou upraveny linky ve směru Zruč-Senec nebo víkendové spoje do Kralovic.

„Ve směru Zruč-Senec pojedou autobusy ve špičce po třiceti minutách, dále do Hromnice po hodině. Přibudou starosty žádané spoje o víkendech či dopoledne,“ vysvětluje Zdeňka Kmochová z POVEDu, což je Plzeňský organizátor veřejné dopravy, který změny připravoval. „Víkendové spoje Kralovice – Kaznějov – Plzeň jezdí v prokladu s osobními vlaky a budou v Plzni navazovat na Západní Expresy do Prahy,“ vysvětlila Kmochová.

Na Terminál Hlavní nádraží dojedou i autobusy z jižního Plzeňska. I zde je upravený koncept dopravy. „Počet cestujících byl dosti slabý, upravili jsme tudíž koncept, aby ve špičce jezdily autobusy z Plzně na Chválenice po třiceti minutách, dále do Neuraz a Chlumu po hodině. Zlepší se spojení i z přestupních uzlů Nezvěstice a Blovice například do Spáleného Poříčí, Míšova či Letin“, upřesňuje specialista na dopravu ze společnosti POVED Martin Fencl.

Přestup mezi autobusovou a drážní dopravou se v této oblasti bude realizovat na moderní elektrické vlaky RegioPanter, které jsou bezbariérové a klimatizované. „Na trase z Plzně do Nepomuku jsou vlaky rychlejší a pohodlnější, zrušili jsme proto souběžné autobusy. Například do Šťáhlav pojedou autobusy v prokladu s vlaky, v souhrnu jde ve špičce o interval 20 – 30 minut,“ dodává Martin Fencl.

Nové autobusové nádraží má celkem devět odjezdových stanovišť a jedno příjezdové. V prvním roce provozu na něj budou jezdit především linky z jižního a východního Plzeňska. Od roku 2020 budou na terminál zajíždět všechny páteřní linky, kromě linek ze severního Plzeňska. Ty se připojí na terminál po dostavbě přeložky silnice I/20 Plaská – Na Roudné, a to z důvodu eliminace vysokého zpoždění na dnešní Jateční ulici. Ve večerních hodinách a o víkendu budou na terminál zajíždět i krátké příměstské linky, které jinak budou končit na těchto přestupních uzlech.