České i německé obce společně odmítají zpoplatnění silnic I. třídy

ilustrační foto

Obavy z přílivu velkého množství kamionů na hraničním přechodu Všeruby-Eschlkam vedly k založení Česko-německé občanské iniciativy proti mezinárodní nákladní dopravě. Své síly tam spojilo 20 obcí z obou stran hranice. Společně se chtějí bránit proti nárůstu hustoty dopravy v této části Domažlicka v souvislosti s tím, že stát chce od ledna příštího roku začít s výběrem mýtného na některých silnicích I. třídy. Iniciativu už podpořilo prostřednictvím petice 500 obyvatel.

Představitelé českých i německých obcí argumentují tím, že řidiči nákladních aut a autobusů budou chtít ušetřit peníze. Budou se proto snažit jezdit po silnicích bez mýta. V případě vozů mířících na Domažlicko by se mohly přesunout na nezpoplatněnou silnici I/27 z Plzně na Klatovy a pak na silnici I/22 na Kdyni (I/22), kde už je i teď doprava velmi hustá.

„Máme teď v ruce poměrně silný mandát. A vyšleme jasný signál vládě, že se prostě nenecháme zničit,“ informoval starosta Všerub Václav Bernard (za STAN), který stojí za celou iniciativou. Zástupci obcí doufají, že ministerstvo ještě přehodnotí a změní svůj plán se zpoplatněních vybraných silnici I. třídy. Proti mýtnému už obce protestují tři roky.

Podle starosty Všerub projede už nyní obcí až 1000 nákladních automobilů denně. Obyvatelé si stěžují na hluk. Po plánovaném zavedení mýta by se počet tranzitujících automobilů měl ještě zdvojnásobit. Proti tomu se zvedla velká vlna odporu i v sousedních německých obcích Eschlkam a a Grossaign.

Vláda plánuje rozšířit mýtný systém od ledna příštího roku o 870 kilometrů silnic I. třídy. Kraje ovšem s tak velkým rozšířením nesouhlasí a pro 600 kilometrů chtějí jako doposud nulovou sazbu.