Češi nemohou do hospod, roste prodej baleného piva

Foto: Plzeňský Prazrdoj

Místo čepovaného piva s kamarády v hospodě jedno lahvové z ledničky doma na gauči nebo vychlazená plechovka na chatě. Pandemie na čas proměnila běžné zvyklosti milovníků piva, kteří mnohem více než dříve nakupují balené pivo. Trend podpořila pandemie a uzavření hospod. 

Nejprodávanějším obalem jsou dlouhodobě v Plzeňském Prazdroji skleněné vratné lahve. Vedle toho pokračuje příklon spotřebitelů k plechovkám, které, díky nízké váze a rychlému vychlazení, jsou již několik let nejdynamičtěji rostoucí částí portfolia. Tento trend ještě akcelerovala pandemie a s ní související uzavření hospod. V roce 2019 tvořily plechovky zhruba 18 % portfolia Prazdroje, loni už přes 20 %.

Také u plechovek hledá pivovar cesty k jejich opětovnému využití. „Jednu z cest představuje zálohování plechovek. Vydalo se jí už deset evropských zemí a jejich fungující systémy vykazují zajímavé výsledky. V tuto chvíli se aktivně účastníme na připravovaném zálohování plechovek na Slovensku, kde také působíme. Věříme, že nám tamní zkušenosti pomohou najít vhodné řešení i pro Českou republiku,“ doplňuje Ivan Tučník. Vedle toho se pivovar ve spolupráci s dodavateli zaměřuje na snižování tloušťky plechovek a navyšování recyklátu v obalu. „Hliník lze recyklovat prakticky do nekonečna a jeho kvalita je přitom vždycky stejná. Plechovky z recyklátu mají navíc až o 80 % nižší uhlíkovou stopu a na jejich výrobu je spotřebováno až o 95 % méně energie než u plechovek vyrobených z tzv. panenského materiálu. Naše plechovky jsou nyní vyrobené ze 40 % z recyklátu a tento podíl chceme dál navyšovat,“ dodává Martina Vajskebrová, manažerka výrobních materiálů a obalů Plzeňského Prazdroje. K dalšímu snížení produkce hliníku došlo odstraněním alobalových krčků z lahví Pilsner Urquell a nahrazením papírovými etiketami. Díky tomu se ročně uspoří 48 tun hliníku.