Auto spadlo v noci ze silnice, zraněného cizince zachránil systém tísňového volání

Cizinec havaroval v noci u obce Rabí. Foto: HZSPK

Hasiči na Klatovsku zasahovali v noci na úterý u záchranné akce, na jejímž začátku byla aktivace automatického tísňového volání z havarovaného vozidla, tedy eCall. Vozidlo s německým řidičem za volantem sjelo poblíž obce Rabí na opuštěném místě z komunikace a spadlo na cestu, která vedla pod silnicí. Muž v havarovaném vozidle nebyl schopen najít svůj telefon a sám si přivolat pomoc.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o cizince, bylo pro něj těžké popsat, kde se přesně nachází. Navíc se nehoda stala v noci. Díky eCall znal operátor okamžitě polohu havarovaného vozu. Na místo vyrazili vedle hasičů i záchranáři a policie.

„Hasiči na místě provedli protipožární opatření a likvidaci úniku provozních kapalin. Zraněného řidiče převzali do své péče záchranáři,“ uvedl mluvčí hasičů Petr Poncar. Příčinou nehody vozu značky Audi A4 byl podle informací mluvčí policie Dany Ladmanové mikrospánek řidiče. Dechová zkouška na alkohol měla negativní výsledek. Škoda způsobená na vozidle byla vyčíslena na 700 tisíc korun.

Hasiči v Česku přijímají eCall na lince 112 již od září 2017. „Do dnešního dne se ale jednalo o jednotlivosti, nejčastěji to byly případy, kdy funkčnost systému prověřoval autoservis nebo ho lidé aktivovali nevědomky. Takto byl systém od jeho zavedení aktivován zhruba ve dvacítce případů,“ řekl mluvčí hasičů.

Auto spadlo z komunikace. Foto: HZSPK

V tuto chvíli je systém nastaven tak, že pokud do něj přijde e-Call je odbaven buď v Praze, Plzni nebo Ostravě, kde jsou proškolení operátoři. Postupně budou operátoři proškoleni ve všech krajských operačních střediscích. „Nicméně nyní je počet e-Call natolik nízký, že to není akutní potřeba. Po přijetí eCall vozidlo aktivně navazuje hovor, operátor linky 112 se pak snaží jen komunikovat s posádkou. Nicméně pokud se mu to nepodaří, rozešle datovou informaci o dopravní nehodě na ostatní složky IZS a na místo dopravní nehody jsou vyslány síly a prostředky,“ doplnil Petr Poncar.

Řidič si sám nedokázal přivolat pomoc. Foto: HZSPK

Každý rok se v Evropě stane více než 1,7 milionu dopravních nehod, které vyžadují lékařskou pomoc. Vedle toho i mnoho dalších nehod, které vyžadují jiné druhy pomoci. Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon. Ve všech těchto případech může systém eCall pomoci. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění.

Kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena systémem eCall, smrtelné nehody na silnicích by se mohly snížit až o 10 procent, což při aktuálních číslech znamená záchranu asi 2500 životů ročně.