ANO chce v Plzni stavět v japonském stylu. Stavby zrychlíme a zlevníme, říká lídr Zarzycký

Sedláčkova ulice v Plzni, 29. srpna, 13:30

V Plzni se často staví pomalu a draze, upozorňuje kandidát na primátora a krajský šéf hnutí ANO Roman Zarzycký. Stavební práce ve městě je podle něho možné zkrátit o týdny až měsíce. Takový krok by ocenili snad všichni Plzeňané.

Hnutí ANO je přesvědčeno, že se nejedná o žádné sci-fi. Dokazuje to čerstvý příklad z Českých Budějovic v čele s primátorem Jiřím Svobodou (ANO). Obdivuhodný je především způsob, jak rychle a levně jihočeská metropole dokázala vyřešit problém s parkováním. „Nový parkovací dům pro pět set aut kolega v Českých Budějovicích postavil za pět měsíců, přitom stál necelých šedesát miliónů korun. To je zlomek ceny, za kterou byl v Plzni postaven parkovací dům Rychtářka u Štruncových sadů. Zaběhlou praxi v Plzni chceme změnit, usnadníme tím život všem jejím obyvatelům,“ říká Zarzycký. České Budějovice za to na Facebooku pochválil i šéf hnutí ANO a český premiér Andrej Babiš. „Upřímně mě to zaujalo. V hodně českých městech totiž řeší problémy s parkováním a něco podobného by se jim mohlo hodit,“ uvedl Babiš s tím, že dům postavila německá firma.

Roman Zarzycký

Za hranicemi se staví i v noci

V Německu jsou rychlé stavební práce samozřejmostí. Na řadě míst se dokonce „maká“ i v noci. Ještě proslulejší je v tomto směru Japonsko. Zpráva o opravě kráteru v silnici v centru města Fukuoka za pouhých sedm dnů a nocí před dvěma lety obletěla celý svět. Jenže praxe, která je v zahraničí běžná, v Plzni výrazně pokulhává. Nebo spíš vůbec neexistuje. Na západě Čech se totiž občas nestaví ani ve dne. Za příkladem není nutné chodit daleko od náměstí Republiky. Stačí se v posledních dnech podívat do Sedláčkovy ulice. Její rekonstrukce už běží několik měsíců a potrvá déle než rok.

Zdálo by se, že město bude chtít mít obnovu důležité komunikace a chodníků z krku co nejdříve – i kvůli obyvatelům a podnikatelům, kteří v místě provozují restaurace, kavárny a obchody. Jenže v ulici to na konci srpna mnohdy vypadá, jako by se zastavil čas. Zatímco lidé se tu musí brodit prachem a kamením, po dělnících jako by se na stavbě slehla zem.

Chybí koordinace

K tomu všemu je rušno i na silnicích, ať už se jedná o komunikace státní, krajské nebo městské. Omezení nebo uzavírky jsou snad na každém kilometru. Nervy si řidiči budou muset připravit hlavně na první školní den, kdy hrozí velké zácpy. „Město musí uzavírky a omezení lépe koordinovat a práce musí probíhat rychleji. Tam, kde je to možné, kde to nebude odporovat hygienickým předpisům na hluk a kde to nebude rušit občany, jsme pro to, aby se pracovalo i v noci,“ uvádí Zarzycký.

Stavební práce v Plzni je podle kandidáta ANO na primátora možné zrychlit o týdny až měsíce. „Město si ale takové podmínky musí umět smluvně ošetřit,“ dodává Zarzycký.