Den ve vzduchu letos nabídne také show, při které vrtulník otevře láhev piva. Možná…

foto: Mamba air

Překonávání fyzikálních hranic, boření mýtů i netradiční zkoušky lidské odvahy a odhodlání pokořit zažitá pravidla. To vše nabízí už tradičně Den ve vzduchu s rádiem Kiss Proton. Zatímco v minulých ročnících viděli návštěvníci na letišti v Plasích například souboj freestylového motorkáře Petra Kuchaře s dvouplošníkem nebo závod rallye speciálu s Václavem Pechem a vrtulníku – letos poprvé dojde na dlouho očekávané číslo, které se na letecké show v republice objeví skutečně v premiéře. Vrtulník otevře láhev piva.

„Pokus o otevření lahve piva Chodovar vrtulníkem jsme plánovali už dlouho a kvůli různým organizačním záležitostem byl vždy odložený. Letos se ale podařilo všechno dovést do konce a diváci uvidí další pokus o posunutí hranic možností pilotů zase o pořádný kus dál,“ říká s nadšením promo manažer akce Jiří Pěč.

Experimentu se zhostí pilot Daniel Grössl z Mamba Air s vrtulníkem CH-7 Kompress. Jde o ultralehký vrtulník, který je velmi typický v mnoha ohledech. Je to plně aerodynamicky řiditelný stroj, ve kterém posádka sedí podobně jako na motorce v kabině na dvousedadle. Jeho maximální vzletová hmotnost je 450 kilogramů a dosahuje maximální rychlosti 209 kilometrů v hodině.

„Samozřejmě jsem zkoušel různé manévry, ale tohle opravdu ještě ne. Zatím jsem se díval na internetu, jak to zkoušeli různě po světě a podobně. Něco jiného je takový ten standard, létat pozpátku, točit se, různě přistávat, ale tohle je něco úplně jiného,“ říká pilot Daniel Grössl, který má před sebou kvůli Dni ve vzduchu i speciální trénink.

„Jestli budu mít nějaký fígl? No, jestli se mi ta jedna lahev povede otevřít, tak ji vypiju,“ říká s humorem pilot. Nicméně si už dopředu uvědomuje, že trénink bude potřebovat nejspíš řadu promyšlených tahů. „Ne, teď vážně. Přemýšlím, jak to natrénovat. Viděl jsem třeba zatížený stůl a na něm přidělanou lahev. I to je ale riskantní. Nebo se možná pokusím zabodnout nějakou pevnou hůl a lahev na ni připevním. Něco musím zkusit. Záleží tam také na úhlu toho uchopení a provést pak páčení. Zdá se mi i ten otvírák hodně malý na takový manévr,“ přemýšlí Daniel Grössl.

Manévr to bude velmi komplikovaný, už proto, že vrtulník má tendenci pohnout se dopředu a při otvírání bude muset udělat pohyb naprosto odlišný. Navíc samotný vis vrtulníku ve vzduchu je právě jeden z nejobtížnějších manévrů. „Je to jako byste se snažili kuličku udržet na vrcholu hrbolku,“ popisuje velmi výstižně pilot.

Jisté tak je, že Daniela Grössla čeká ještě pár dní perného tréninku. „Ještě mám čas, takže budu trénovat. Zatím jsem to ani nemohl vyzkoušet, protože vrtulník mám na roční garanční prohlídce,“ uzavírá pilot s tím, že těsně před posledním dubnovým víkendem se určitě fanouškům pochlubí, jak přípravu zvládl. Výsledek ovšem uvidí naživo až diváci na Dni ve vzduchu s rádiem Kiss Proton na letišti v Plasích 26. a 27. dubna.